27. JANUAR 2021



Kan det lade sig gøre at arbejdet målrettet med fravær i folkeskolen? Ja, lyder svaret, hvis man spørger skolefolkene i Køge Kommune.





Hør interview med Mads Andersen (S), formand for Køge Kommunes Skoleudvalg.


Siden efteråret 2019 har man på tværs af kommunens skoler i et bredt samarbejde med PPR og Familieafdelingen sat fokus på, hvad der skal til for at styrke fællesskabet og motivere de børn, der er i risiko for at falde fra, til at møde op.


Så når Kommunernes Landsforening, KL holder topmøde for børne- og ungeområdet på torsdag den 28. januar, står Køge Kommune klar til at dele ud af erfaringerne med resten af landets kommuner. Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.


Læs også mere på SN.dk


Er du på vej?

På Ellemarkskolen i Køge har tre elever i hver klasse ansvaret for at sende en sms til den kammerat, der ikke er dukket op i skole - »er du på vej?«, kan der eksempelvis stå.


Og hvis kammeraten ikke dukker op, sørger de samme elever for at noter og lektier gives videre.


På Borup skole er der faste legegrupper i frikvartererne og de helt små, har alle en fast ældre kammerat til at hjælpe dem.


Det er blot to af de eksempler, som værktøjskassen er fuld af, efter at Køge Kommune har arbejdet med aktiv tilstedeværelse på kommunens skoler.


Det igangværende projekt har indtil videre resulteret i en helt ny politisk strategi på området, temadage på kommunens skoler samt mange gode erfaringer indhentet fra en virtuel konference, der i efteråret 2020 samlede 1.000 skolefolk fra Køge Kommune.


Arbejdet stopper ikke her.

- Skolefravær er en udfordring, som alle kommuner kæmper med i større eller mindre grad. I Køge Kommune har vi gennem det seneste år arbejdet for at finde frem til en række helt konkrete løsninger, som fungerer, fordi de er skabt gennem inddragelse af medarbejdere og børnene selv, forklarer Mads Andersen (S), formand for Køge Kommunes Skoleudvalg.