10. FEBRUAR 2021



Mens Region Sjælland fortsat kæmper for at finde omkring en halv milliard kroner til en udskiftning af Østbanens spor, går regionsrådsformand Heino Knudsen og gruppeformand Jan Hendeliowitz (begge S) nu til kamp for flere togafgange mellem Hårlev og Roskilde. Det skriver SN.dk.





Pressefoto: Lokaltog A/S

Hør interview med Region Sjællands gruppeformand Jan Hendeliowitz:



I et læserbrev, som blev bragt i DAGBLADET's fællessektion onsdag, slår de to S-politikere til lyd for, at øget trafik på Østbanen bliver en del af de kommende forhandlinger på Christiansborg om en ny trafikaftale. Folketingets partier ventes at lægge planer for fremtidens trafikinvesteringer for et trecifret milliardbeløb.


Før køreplanskiftet i december 2019 kørte togene mellem Køge og Hårlev i kvartersdrift, hvorefter de på skift kørte til Rødvig og Faxe Ladeplads hver halve time. Den model blev ændret, da Lokaltog indførte togskifte i Hårlev for passagerer til og fra Rødvig og en nedgang fra fire til to afgange i timen mellem Hårlev og Køge. Samme model er videreført i den nuværende køreplan, hvor Østbanen er blevet forlænget helt til Roskilde.


Læs mere på SN.dk.